02 October 2012

Kisah Seorang Permaisuri

tajuk karangan saya pada hari ini ialah nenek saya. Nenek saya bernama Hajah Wok. tagline Aril yang "Terbaik Wokk" itu sudah melambangkan ke-awesome-an nenek saya. nampak tak itu? Nenek saya berusia err 87 tahun (mungkin). sebab dalam 10 tahun ni bila tanya makcik-makcik berapa umur nenek saya mereka akan jawab 'eh dah 80 lebih dah atok tu'. lama lah jugak mereka pakai jawapan tuh. nenek saya kuat. Walaupun berpenyakit kencing manis, darah tinggi, sakit jantung, tapi beliau amat kuat semangat berpantang makan jaga kesihatan dia. sebab tu dia panjang umur. Alhamdulilah. salute to my queen!

tapi sekarang atok saya (atok merujuk pada nenek ye) sudah terlalu tua. dah tak secergas dulu. jalan pun dah berpaut. masak pun dah tak larat. dia boleh duduk baring jalan 2 3 tapak ke toilet dan tengok tivi. Sembahyang pun kadang-kadang berdiri kadang-kadang duduk. Walaupun tak larat, dia gagahkan jugak badan dia. 

tadi Puan Elizabeth call bagitahu atok saya sekarang kuat tidur. tapi dia tak sedar dia tidur. Kesian dia. Mungkin badan dah tua. dah tak function well. Sebak lah pulak. Patutnya tatkala umur begitu mestilah nak tengok anak cucu ada depan mata ye dak. Ya Allah, kesian atok. Rasa nak balik sekarang jaga atok. Ye lah, tinggal atok sorang je lah atok saya. Kalau atok takda, takda siapa lagi yang saya nak panggil atok. Sebab atok jugak lah keluarga besar saya jadi rapat. Tak dapat bayangkan kalau atok takde. Nauzubillahiminzhaliq.

Ya Allah, sejahterakan lah ke atas nendaku Hajah Wok. Lindungilah dia dengan kasih sayangMu. Berikanlah kebahagiaan hidup padanya. Jauhi dia dari kerisauan dan kesengsaraan. Semoga nendaku sentiasa diberkati olehMu Tuhan. Berikanlah aku kesempatan untuk berbakti padanya. Semoga kehidupan nendaku sepanjang umurnya mendapat redhaMu YaAllah.


ini suku dari keluarga besar. sebab ini je yang memang sentiasa standby depan camera. lama sangat angah nak ambil gambar sampai tertidur atok haa.


Ada je si bertuah ni dengan atok kita tau. Tiap tahun dia je la yang amik gambar dengan atok. orang lain takde. Nak carik gambar atok pun kena ada gambar dia jugak. Bertuah punya budak.

Tema gambar diatas: "YANG TUA DIHARGAI, YANG MUDA DISAYANGI" hihihi



No comments: