01 November 2012

Aku Kenal Kau Sangat

kita biasa sangat dengar ungkapan ni
kita jugak pernah sebut ungkapan ni
pada kawan, adik beradik, boyfriend/girlfriend, musuh
nak tunjuk kita caring?
nak tunjuk kita hebat?
nak menyedarkan individu terbabit tentang diri mereka
tapi sebenarnya sejauh mana kita kenal diri kita sendiri?

saya ada problem dengan ini
dimana susahnya nak kenal diri sendiri
bila gerak hati tak sama dengan realiti

mungkin sesetengah orang mempunyai gerak hati yang kuat dan betul
bertuah ye bertuah. bersyukur lahh
tapi bertuahnya, individu itu bukan saya
ye bertuahnya saya tidak mempunyai kebolehan itu
sebab saya 'one in a million' mungkin

situasi ini tidak melibatkan sesuatu perkara yang besar dalam hidup
cukup sekadar insiden yang berlaku di hari-hari biasa
yang mungkin kita rasa tak sepenting mana
tapi kalau dah berkali-kali kena akan ingat sampai bila-bila

contoh,
hari ni rasa rajin nak pergi kelas, (selalu ponteng)
bangun awal-iron baju-mandi lama-lama-bersolek-keluar awal-breakfast
sampai dewan kuliah
kuliah batal
stress! habis tu nak pergi mana sekarang dah lawa-lawa ni?

contoh berkaitan,
hari ni penat ngantuk sangat
satu kelas je pun
malas nak pergi
lepas habis kelas, kawan text
weh, tadi ada test.
*syabas mera bethi, syabas!*

tadi,
rasa malas nak turun makan
jimat sikit duit
ada orang ketuk pintu
jual chocolate moist cake
rm15 tapi bagi rm10 je la
boleh tahan 5 hari katanya
gembiranya. Beli!
makan sepotong
rasa nak buang!
termenung tengok kek
apa kau buat lagi atas meja aku ni, wahai kek!


p/s: Bila kita nak kenal diri kita sendiri?



No comments: